STRUKTURA
„Kultura i Edukacja” posiada stałą, niezmienną w formie i o wciąż udoskonalanej treści, strukturę. Kolejno w każdym numerze miejsce znajdują Artykuły-Studia, Komunikaty-Relacje, Komunikaty specjalne oraz Recenzje-Sprawozdania. Dział Artykuły-Studia to obszar dyskusji naukowo-poznawczej w wielu dziedzinach nauk humanistycznych oraz społecznych. Rzetelny dyskurs dotyczy ważkich problemów współczesnej nauki oraz jest wynikiem głębokich studiów.
Natomiast dział Komunikaty-Relacje w zamyśle Redakcji zawierać ma wyniki najnowszych, wartościowych badań oraz propozycje usystematyzowania wiedzy w nakreślonym zakresie. Z kolei Komunikaty specjalne są przeznaczone do zamieszczania obszernych sprawozdań z najważniejszych krajowych wydarzeń. Przykładem mogą być między innymi sety tekstów dotyczących VI Ogólnopolskiego Zjazdu Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego czy XIII Zjazdu Socjologicznego. Zgodnie z przyjętym w kwartalniku zwyczajem prezentowane są w kolejnych artykułach idea, referat wprowadzający, całościowe sprawozdanie, a następnie relacje z wybranych grup tematycznych, wreszcie przyjęte tam stanowisko w sprawie kondycji i rozwoju danej gałęzi nauki. Dbałość o ukazanie różnych punktów widzenia doprowadza niekiedy do interesujących polemik – Redakcja zachęca do zabierania głosu ad vocem.
Wieloletnią praktyką jest publikowanie w dziale Recenzje-Sprawozdania prawdziwych recenzji (nie omówień, ewentualnie pochlebstw) książek z jednoczesnymi replikami ich autorów (o ile to możliwe - każdy otrzymuje anonimowy tekst z propozycją ustosunkowania się do sformułowanych ocen). Zdarza się wtedy, że nawet uznani badacze wyrażają swoje oburzenie z samego zamiaru opublikowania krytycznego głosu na temat wydanej przez siebie książki. Efekty takiego starcia poglądów są niekiedy bardzo gorące, co z prawdziwą przyjemnością publikujemy. Każde z nich ma swoją, niepowtarzalną dramaturgię, wyznaczoną przez pasję poznawczą, czy też temperament. Jest to jedna z niewielu takich platform dyskusyjnych, jej istnienie niewątpliwie jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych, charakterystycznych cech „Kultury i Edukacji”. Oczywiście nie każda z recenzowanych książek prezentowana jest wraz z odpowiedzią autora. Niemniej publikowane teksty dotyczą dzieł aktualnych, o istotnej treści, w świeży sposób ukazujących dane zagadnienie. W dziale tym zamieszczane są również sprawozdania z konferencji naukowych, prelekcji oraz debat.