Zaufanie do systemów eksperckich w edukacji

Beata Przyborowska

Abstrakt


This paper addresses the problem of trust placed in expert opinions by educational institutions. The particular matter considered in this work is social authority which has the form of expert authority. The kind of authority which the expert systems have is based on trust in specialist knowledge or abilities. This trust is based on faith and balances the lack of knowledge or information, depending on people or abstract systems. The expert systems create a wide area of relative stability in which the educational process takes place.

They create a so called “educational archipelago” focusing on developmental and educational problems, self-education of a human being based on foundations of scientific knowledge making at   the same time the ‘life sciences’ more popular (after the example of medicine), so far reserved for the family and other natural institutions. However the efficiency of their functioning and working is arguable.

The multiplicity of expert systems in any sphere, including education, covers a great variety of possibilities which people meet every day. Human beings constantly have to make choices between unprofessional behavior and all that the expert systems propose.


Słowa kluczowe


authority; the culture of trust; expert system; education

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Foucault M., Nadzorować i karać: narodziny więzienia, Warszawa 1998.

Foucault M., Trzeba bronić społeczeństwa, Warszawa 1988.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2001.

Internet, http://www.forumrodzicow.pl/menu2/edukacja-domowa/.

Internet, http://www.ratujmaluchy.pl/.

Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005.

Kwieciński Z., Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych [w:] Z. Kwieciński, Między patosem a dekadencją studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław 2007.

Leppert R., Potoczne pojmowanie praktyczności pedagogiki [w:] Edukacja, moralność, sfera publiczna. Materiały z VI Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego PTP, J. Rutkowiak, D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Lublin 2007.

Olcoń-Kubicka M., Rola Internetu w powstawaniu nowego modelu macierzyństwa [w:] M. Sikorska, Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością, Warszawa 2009.

Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, t. 1, Toruń 2003.

Scott J., Władza, Warszawa 2006.

Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił społecznych, Warszawa 2009.

Szlendak T., O naskórkowej (kosmetycznej) przemianie męskości [w:] M. Sikorska, Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością, Warszawa 2009.

Sztompka P., Socjologia, Kraków 2006.

Toffler A.H., Rewolucyjne bogactwo, Przeźmierowo 2007.

Webber R.A., Zasady zarządzania organizacjami, Warszawa 1997.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.