Motyw przemijania
Motyw przemijania należy do najbardziej uniwersalnych wątków w kulturze. Od zarania dziejów człowiek uświadamiał sobie kruchość własnego życia oraz nietrwałość świata materialnego. Świadomość upływu czasu i nieuchronności śmierci prowadziła do refleksji egzystencjalnej, religijnej, a także artystycznej. Zjawisko to znalazło swój wyraz w filozofii, literaturze, malarstwie i rzeźbie, przyjmując różnorodne formy - od moralizatorskiego "memento mori", przez barokowe "vanitas", aż po nowoczesne pytania o sens życia w świecie pełnym chaosu.
Przemijanie w literaturze
Motyw przemijania odgrywał w literaturze rolę fundamentalną, ponieważ dotyka najbardziej uniwersalnego doświadczenia ludzkiego - świadomości końca i upływu czasu. Każda epoka interpretowała go na swój sposób, od średniowiecznego moralizatorstwa, przez renesansową refleksję humanistyczną, barokową obsesję marności, aż po nowoczesne i egzystencjalne ujęcia XX wieku.
Średniowiecze
W literaturze średniowiecznej przemijanie ukazywane było przede wszystkim w kontekście religijnym i dydaktycznym. Celem było przypomnienie o kruchości życia doczesnego i konieczności przygotowania się na życie wieczne. Doskonałym przykładem jest "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią", w której śmierć występuje jako alegoryczna postać - przerażająca, nieubłagana i wszechmocna. Jej monolog podkreśla równość wszystkich wobec kresu: nie ma znaczenia pozycja społeczna, bogactwo czy siła. Każdy człowiek zostaje przez nią wezwany w odpowiednim czasie. Utwór ten wpisuje się w średniowieczne hasło "memento mori", które miało przypominać wiernym o nieuchronnym losie i skłaniać do życia w pobożności i ascezie.
Renesans
Renesans przyniósł nową perspektywę - człowiek stał się centrum refleksji, a przemijanie rozważano w kontekście humanizmu i filozofii stoickiej. Jan Kochanowski jest tu ważną postacią. W "Trenach" poeta boleśnie doświadcza śmierci córki Urszuli. Motyw przemijania nabiera wymiaru osobistego i intymnego - ukazuje żal, rozpacz i próbę pogodzenia się ze stratą. Jednocześnie w innych utworach, jak "Pieśń IX", Kochanowski sięga do stoickiej mądrości i przypomina, że wszystko, co ziemskie, podlega zmianie. Człowiek powinien zachować spokój wobec kolei losu, a jedyną trwałą wartością pozostaje cnota i wewnętrzna harmonia. W renesansowej literaturze przemijanie nie było więc jedynie powodem do lęku, ale impulsem do refleksji nad tym, jak przeżyć życie w sposób godny i pełny.
Barok
W baroku temat przemijania wysuwa się na pierwszy plan i staje się jednym z głównych motywów epoki. W epoce pełnej kontrastów - pomiędzy rozkwitem nauki i sztuki a świadomością kruchości istnienia - szczególnie mocno rozwinęła się literatura vanitas. Daniel Naborowski w wierszu "Krótkość żywota" przedstawia życie ludzkie jako chwilę, dym, sen i cień - ulotne i nietrwałe zjawisko, które szybko znika. Z kolei Mikołaj Sęp-Szarzyński w swoich sonetach ("O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem") ukazuje przemijanie jako część duchowej walki człowieka, który w obliczu śmierci powinien zaufać Bogu. Literatura barokowa nieustannie przypominała o marności ludzkich dążeń, a zarazem o nadziei na życie wieczne.
Literatura nowoczesna
W literaturze XX wieku motyw przemijania nabrał wymiaru egzystencjalnego, często związanego z doświadczeniem wojny i historycznych katastrof. Czesław Miłosz w wierszu "Campo di Fiori" ukazuje, jak ludzkie cierpienie i śmierć przemijają w obojętności tłumu i codziennego życia - radość karuzeli towarzyszy płonącemu gettu. To gorzka refleksja nad kruchością ludzkiej egzystencji w perspektywie historii. Tadeusz Różewicz w utworach takich jak "Ocalony" przedstawia człowieka, który przetrwał wojnę, lecz jego życie naznaczone jest świadomością przemijania i utraty dawnych wartości. Z kolei Zbigniew Herbert w poezji egzystencjalnej wskazuje na konieczność zachowania godności wobec nieuchronnego kresu - przemijanie staje się u niego okazją do afirmacji wartości etycznych, które mogą przetrwać śmierć jednostki.
Przemijanie w sztuce
Motyw przemijania szczególnie silnie zaznaczył się w sztukach plastycznych, ponieważ obraz, rzeźba czy fresk pozwalały w sposób bezpośredni i sugestywny ukazać kruchość ludzkiego życia. Artyści od średniowiecza po współczesność podejmowali ten temat, nadając mu różnorodne formy i znaczenia - od moralizatorskich ostrzeżeń po filozoficzne czy nawet ironiczne komentarze wobec ludzkiej egzystencji.
Średniowiecze
Średniowieczna sztuka przesiąknięta była ideą "memento mori". W czasach, gdy epidemie, wojny i wysoka śmiertelność codziennie przypominały o kruchości istnienia, sztuka służyła jako narzędzie dydaktyczne.
- Taniec Śmierci (danse macabre) - cykle fresków, miniatur i rzeźb przedstawiające Śmierć, często w postaci kościotrupa, prowadzącą w makabrycznym korowodzie ludzi wszystkich stanów - od królów i papieży po chłopów. Motyw miał uświadamiać, że wobec kresu wszyscy są równi.
- Triumf Śmierci - znany fresk z cmentarza Campo Santo w Pizie czy późniejszy obraz Pietera Bruegla Starszego (XVI w.) ukazywały śmierć jako potężną, niszczycielską siłę pochłaniającą całe tłumy.
- Rzeźba nagrobna (transi) - w gotyckiej Europie rozpowszechniły się nagrobki ukazujące zmarłych nie jako dostojne postaci w chwale, lecz w postaci rozkładających się ciał. Była to drastyczna przestroga przed pychą i przywiązaniem do doczesności.
Średniowieczne dzieła nie miały jedynie straszyć - ich celem było wskazanie, że życie doczesne to etap w drodze do życia wiecznego, a odpowiednie przygotowanie się do śmierci jest najważniejszym zadaniem człowieka.
Renesans
Epoka ta, mimo że stawiała w centrum człowieka i piękno świata, nie zapominała o przemijaniu.
- Motyw homo bulla (człowiek bańką) - przedstawiany w sztuce renesansowej, symbolizował kruchość i nietrwałość życia.
- Malarstwo włoskie i niemieckie chętnie ukazywało kontrast pomiędzy pięknem ludzkiego ciała a jego nieuchronnym starzeniem i śmiercią (np. Hans Baldung Grien - obrazy zestawiające młodą kobietę i personifikację śmierci).
- Renesans jednak częściej niż straszył, skłaniał do refleksji nad tym, jak wykorzystać czas, który został człowiekowi dany - stąd obecność idei carpe diem.
Barok
Barok uczynił z przemijania jeden z najważniejszych tematów sztuki. W epoce pełnej kontrastów - przepychu i religijnego niepokoju - pojawił się nurt vanitas.
- Martwe natury typu vanitas - najpopularniejsze w Holandii XVII wieku. Pieter Claesz, Harmen Steenwijck czy Willem Claesz Heda komponowali obrazy z przedmiotów symbolizujących nietrwałość: czaszek, zegarów, klepsydr, zgaszonych świec, zwiędłych kwiatów czy rozbitych kielichów. Nierzadko pojawiały się także księgi czy instrumenty muzyczne, symbolizujące ulotność wiedzy i sztuki.
- Iluzjonistyczne freski - np. kościelne malowidła, w których artysta ukazywał czas i wieczność w kontrastowym zestawieniu, podkreślając marność ludzkiego istnienia wobec Boga.
- Rzeźby nagrobne - niezwykle ekspresyjne, często ukazujące postacie zmarłych w chwili śmierci albo w pozie modlitewnej, miały przypominać o losie człowieka.
Barok nieustannie balansował między fascynacją pięknem życia a obsesją jego końca - stąd jego sztuka jest pełna napięcia, dramatyzmu i emocji.
Nowożytność i sztuka współczesna
Nowoczesna i współczesna sztuka podejmuje temat przemijania w sposób bardziej zindywidualizowany i eksperymentalny.
- XIX wiek - romantyzm w malarstwie (np. Caspar David Friedrich) ukazywał przemijanie poprzez pejzaże pełne ruin, cmentarzy i samotnych sylwetek, które symbolizowały samotność człowieka wobec czasu i nieskończoności. Realizm i symbolizm (np. Arnold Böcklin "Wyspa umarłych") również eksplorowały temat śmierci i przemijania w tonie melancholii.
- XX wiek - w sztuce nowoczesnej pojawia się fascynacja śmiercią jako tabu. Przykładem jest twórczość Francisa Bacona, którego ekspresyjne obrazy ludzkich ciał ukazują rozpad i przemijalność istnienia.
- Sztuka konceptualna - np. Damien Hirst, którego prace ("For the Love of God" - czaszka wysadzana diamentami, "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living" - rekin w formalinie) podejmują temat śmierci w kontekście konsumpcjonizmu, pieniędzy i współczesnej obojętności wobec przemijania.
- Fotografia i performance - wielu artystów wykorzystuje własne ciało, proces starzenia czy rozkładu jako medium sztuki (np. Marina Abramović).
Współczesność nie ucieka od przemijania, lecz często oswaja je poprzez prowokację i sztukę krytyczną - pokazując, że w świecie konsumpcji temat śmierci i ulotności nadal pozostaje tabu, choć nie da się go wymazać.
Symbolika przemijania
Motyw przemijania wyraża się także poprzez bogaty zestaw symboli i alegorii, które stają się czytelne dla odbiorcy niezależnie od epoki.
Czaszka, kości, szkielet - najbardziej uniwersalny symbol śmierci:
- w średniowieczu miała funkcję dydaktyczną ("memento mori"), przypominającą, że każdy skończy jako proch;
- w baroku pojawiała się na obrazach typu vanitas jako znak marności doczesnych rozkoszy;
- w sztuce współczesnej (np. Damien Hirst, "For the Love of God") czaszka staje się także prowokacją i refleksją nad konsumpcją i luksusem.
Klepsydra, zegar, zegarek - oznaczają nieubłagany upływ czasu
- w martwych naturach barokowych często obok bogactw i symboli luksusu - kontrast pomiędzy doczesnym pięknem a nieuchronnym końcem;
- współcześnie motyw zegara bywa używany w sztuce i literaturze do podkreślenia presji czasu w nowoczesnym świecie.
Świeca gasnąca lub zgaszona - symbolizuje kruche i ulotne życie
- płomień = dusza, energia, życie;
- jego zgaśnięcie = śmierć;
- często pojawia się w ikonografii chrześcijańskiej, a także w malarstwie XVII wieku.
Bańka mydlana (łac. homo bulla) - motyw obecny już w starożytności, spopularyzowany w renesansie
- bańka unosząca się w powietrzu i pękająca w jednej chwili symbolizuje kruchość egzystencji i złudność szczęścia;
- często przedstawiana w sztuce niderlandzkiej jako zabawa dzieci - tym mocniej kontrastująca z ukrytą przestrogą.
Jesień i opadające liście - uniwersalny symbol cyklu życia i umierania
- w literaturze romantycznej i modernistycznej (np. u Tetmajera) jesień symbolizuje smutek, schyłek, zbliżający się kres;
- w malarstwie pejzażowym (Caspar David Friedrich) - melancholia i refleksja nad przemijaniem.
Kwiaty zwiędłe i owoce gnijące
- piękno natury zestawione z jej nietrwałością;
- motyw szczególnie popularny w martwych naturach barokowych (vanitas).
Ruiny
- symbol upadku dawnych cywilizacji, nietrwałości nawet największych dokonań człowieka;
- często obecne w malarstwie romantycznym i klasycystycznym.
Droga i zachód słońca
- droga = ludzkie życie, wędrówka ku kresowi;
- zachód słońca = bliskość śmierci, ale także obietnica odrodzenia.
Motyw przemijania stanowi nieodłączną część ludzkiej kultury. Zawsze był odbiciem lęku człowieka przed końcem, ale także próbą oswojenia śmierci poprzez sztukę i religię. Niezależnie od epoki i formy artystycznej, przypominał o kruchości życia i konieczności refleksji nad jego sensem. To właśnie dlatego pozostaje jednym z najważniejszych tematów w literaturze i sztuce - bo dotyka najbardziej fundamentalnego doświadczenia, jakie dzieli cała ludzkość.
Komentarze